УКР
УКР

Костянтин Стогній: Керівництво МВС розлютило міліцію

0 0 - 0 0

 

 

Ведучий «Надзвичайних новин» Костянтин Стогній розповів, до чого може призвести «європеїзація» міліції в українських реаліях, і як в нашій країні фактично паралельно функціонують три міліції: «батальйонна», «елітна» та міліція «зрадників». 

– Співробітникам МВС, які служили при Януковичі, погрожували люстрацією. Як саме пройшла ця люстрація, і кого саме відносять до міліції «зрадників»? 

– Міліція «зрадників» – це неправильний термін. Міліція «зрадників» – таке кліше намагалися приклеїти до людей, але знову багато з них несуть службу в АТО. А чому такий термін застосовують тільки до міліції? Де СБУ та інші важливі відомства? Тому міліція «зрадників», я вважаю, некоректно.

Це ті десятки тисяч дільничних, оперативників, слідчих та інших співробітників, яким випало служити у 2012-2013 роках. Вони автоматично можуть піддатися люстрації на розсуд керівництва. Саме цю міліцію зараз і «реформують» або ж все-таки люструють шляхом ліквідації найважливіших служб правоохоронної системи – з боротьби з організованою злочинністю, кримінальної міліції у справах дітей, транспортної та ветеринарної міліції.

– Ці служби дійсно варто було ліквідувати? Які зміни це спричинить? 

– Такі дії вже призвели до руйнування налагодженої роками системи взаємодії різних підрозділів і служб ОВС, і до зростання навантаження тих співробітників, хто залишилися в лавах міліції. У поєднанні з різким зростанням злочинності, причому саме кількості тяжких злочинів, скоєних групами осіб, в тому числі організованими, із застосуванням вогнепальної зброї і вибухових речовин, ці фактори будуть працювати на зниження ефективності роботи всієї системи ОВС загалом.

Крім того, керівництву МВС вдалося успішно глибоко деморалізувати цю частину міліції, а тому дуже розлютити. Прогнозованість поведінки такого «людини з рушницею» проблематична, і, тим не менш, саме на цю міліцію «зрадників» нині покладається основне завдання з протидії злочинності, у тому числі і захист від колег з «добровольчої» міліції, як це сталося під час захоплення «Укрнафти».

– Кого ви маєте на увазі, коли говорите про «добровольчу» міліцію?

– Йдеться про бійців «добровольчих» формувань, сьогодні абияк законодавчо «втиснутих» у систему МВС. Ще зовсім недавно звучали запевнення з боку нинішнього керівництва міністерства про те, що саме цим людям повинні бути віддані практично всі керівні посади в міліції. Експерти ще тоді критично стверджували, що «бойовий досвід», привнесений на вулиці міст і сіл України, які не перебувають у зоні АТО, ведення тієї ж оперативно-розшукової діяльності методами «воєнного часу» однозначно ні до чого доброго не приведуть.

– Очевидно, що на всіх «батальонщиків» не вистачить керівних посад в міліції. Яка їхня роль на сьогодні, і як їх легалізувати?

– Як виявилося, завдання «добровольчої» міліції ставилося дещо інше, яке саме – ми на власні очі змогли переконатися, ставши мимовільними заручниками розвитку «нафтового» конфлікту в центрі Києва. На щастя, цього разу обійшлося без крові й стрілянини одних міліцейських підрозділів у своїх колег.

Однак залишається невирішеним головне питання: куди після закінчення бойових дій дівати решту «батальонщіков»? Тих, кому не вистачить «керівних посад». Не хочеться драматизувати ситуацію, але численні інциденти, що відбуваються з цією категорією співробітників МВС, що фіксуються вже сьогодні, свідчать про те, що проблем з легалізацією «добровольчої» міліції найближчим часом не уникнути.

– Що ви думаєте про новомодну «патрульну службу»?

– Розтиражована до масового абсурду безглузда в період найглибшої кризи інформація про вартість амуніції поліцейського, яка складатиме 700 доларів, а також про те, що нова поліція їздитиме виключно на нових транспортних засобах з особливим забарвленням. Хоча вже зараз фахівці, які хоч трохи розбираються в предметі, передрікають цьому експерименту провал, оскільки наділити один підрозділ функціями і ДАІ, і патрульно-постової служби, і служби дільничних, і служби профілактики, як це хочуть зробити – ідея від початку нерозумна.

– Чому?

– Трохи історії. Свого часу, після відрядження до Німеччини подібну реформу в МВС незалежної України проводив Валентин Недригайло в середині дев’яностих минулого століття. Називалася вона «дорожня міліція». Тоді з райвідділів міліції вивели підрозділи ДАІ та прирівняли «даішників» в задачах до райвідділівських міліціонерів. Тобто розшук злочинців всіх видів на них перекинули, профілактику правопорушень, боротьбу з наркотиками тощо. Через місяць експерименту в МВС – повний дисбаланс міліцейських служб і підрозділів.

Всі метикуваті оперативники швидко перевелися в «дорожню міліцію», пересіли на нові машини і зажили «як коти в маслі»: підвищена зарплата, статус, звання. А в «земних» райвідділах – повний некомплект і шахраїв ловити нема на чому – всі автомобілі, які могли пересуватися, забрали в дорожню міліцію. Сьогодні ситуація з «європеїзації» міліції, зокрема ДАІ та патрульно-постової служби, повторюється у більш потворному виконанні.

– Але ж у Грузії реформа МВС дала позитивний результат, і повернула довіру до поліції…

– У даній ситуації акцептація поширюється лише на зовнішній антураж – нова форма, розмальовування машин ДАІ. Причому абсолютно без поправок на вітчизняні реалії та специфіку. Якщо ж іще взяти до уваги якість відібраного «людського матеріалу» і практично відсутню професійну підготовку майбутніх «суперпатрульних», можна з упевненістю стверджувати – порядку не буде ні на дорогах, ні на вулицях.

У той же час усередині міліції виникне якась «каста» осіб, які отримують грошове утримання вдвічі-втричі більше, ніж основна маса співробітників органів внутрішніх справ, набагато краще екіпірованих, оснащених і обмундированих. Можна не сумніватися – ніякої нормальної взаємодії та просто співіснування цієї «еліти» і решті міліції не буде.

– Ви говорите про співіснування в державі одночасно трьох міліцій. Наскільки налагоджена їхня робота між собою?

– Не хочеться драматизувати ситуацію, однак у випадку кардинального загострення ситуації в країні – політичної, соціальної, економічної – всі ці «три міліції» не тільки не зможуть працювати спільно, забезпечуючи громадський порядок і безпеку громадян, але, швидше за все, вступлять у конфлікт між собою. Збройне протистояння всередині найчисленішої на сьогодні силової структури України може за великим рахунком змінити систему ваг і противаг всіх гілок української влади. Тоді, незважаючи на парламентсько-президентський статус, ми можемо дістати єдину владу силовиків. На тлі проведення антитерористичної операції ця ідея, швидше за все, знайде своє розуміння і у частини населення нашої країни. Однак це прямий шлях до лав країн поліцейських (військових) диктатур. Думаю, більшість моїх співгромадян розуміє, що ця дорога для нас неприйнятна.

– Як по-справжньому реформувати міліцію, а не просто «проїсти» гроші Заходу?

– Моя точка зору принципова щодо реального, назрілого реформування МВС: не можна реформувати окремі служби МВС, не змінюючи структуру відомства цілком. І якщо серйозно говорити про реформу МВС в цілому, її апріорі неможливо здійснити без синхронної комплексної реформи всієї правоохоронної системи: МВС, СБУ, Генпрокуратури, Нацгвардії, фіскальної, прикордонної, міграційної та інших служб. При цьому реформування має відбуватися на основі комплексних змін цілих галузей законодавчої бази, починаючи від кримінально-процесуального, цивільного, кримінального кодексів, законів про міліцію, службу безпеки і так далі, і закінчуючи спеціальними законами, такими як про дорожній рух. Ну, а далі нормативно-правовою базою відомств: положення про МВС, статут патрульно-постової служби і так далі, а не на основі умовиводів чиновників, які розповідають про особисті спостереження реформ в інших країнах. Це в тому випадку, якщо мова йде про реальне реформування міліції, а не про швидке освоєння коштів іноземних спонсорів.

Джерело: Новини Facenews

26.03.2015 13:43

0 0 - 0 0



Дивіться на ICTV

Зареєструйтесь

Увійти, використавши ваші дані

Забули пароль?

Відновлення паролю

ВГОРУ